Błogosławieni, którzy się smucą |
|||||||||||||
|
Mateusza 5:(4) Błogosławieni, którzy się smucą, albowiem oni będą pocieszeni.
|
||||||||||||
Ewangelista Mateusz używa w tym błogosławieństwie greckiego słowa: Pentheo – które oznacza (żałować czegoś, opłakiwać, smucić się) – a dosłownie – płaczący, opłakujący kogoś lub coś (jest to np. płacz i lament nad zmarłym)
|
Błogosławieni cisi |
|||||||||||||
|
Mateusza 5:(5) Błogosławieni cisi, albowiem oni posiądą ziemię.. |
||||||||||||
Pozostaje jednak pytanie, kto jest spadkobiercą tej obietnicy – kto to są naprawdę CISI? Do kogo Jezus kieruje te błogosławieństwo, obietnicę odziedziczenia ziemi?
|
Wieczerza Pańska – 7 |
|||||||||||||||||||
|
Wierzący, którzy przystępują do Wieczerzy Pańskiej często zastanawiają się czy są tego godni czy też nie. Jeżeli mają coś na sumieniu i czują, że w danym momencie nie żyją w absolutnej świętości, powstrzymują się od spożywania Wieczerzy ponieważ w Liście ko Koryntian jest powiedziane, że kto je ten chleb i pije z tego kielicha niegodnie winien będzie ciała i krwi Pańskiej (1 Kor 11:27) albo kto je i pije niegodnie, nie rozróżniając ciała Pańskiego, sąd własny je i pije (1 Kor 11:29). |
||||||||||||||||||
Tymczasem użyty przez apostoła Pawła przysłówek 'niegodnie' (Gr. anaxios) nic nie mówi na temat tego, czy jest się godnym czy też może niegodnym spożywania Wieczerzy Pańskiej. Przysłówek ten natomiast opisuje sposób w jaki nie powinno się spożywać Wieczerzy. Jednym z ostrzeżeń apostolskich odnośnie niegodnego spożywania chleba i wina jest zapowiedź, że ten kto spożywa chleb i wino w sposób niegodny winien będzie ciała i krwi Pańskiej. Cóż to oznacza? Dodatkową wskazówką do zrozumienia na czym polega niegodne spożywanie Wieczerzy Pańskiej jest stwierdzenie, że ma to związek z nierozróżnianiem ciała Pańskiego. Jak to należy rozumieć?
|
Wieczerza Pańska – 6 |
|||||||||||||
|
Spośród wielu nagannych zachowań charakterystycznych dla kościoła w Koryncie, o których Paweł pisze w 1 Liście do Koryntian, jest też sposób w jaki w tym zborze spożywano wieczerzę Pańską. Praktyka ta była na tyle niewłaściwa, że Paweł mówi do nich, że sposób w jaki oni praktykują spożywanie Wieczerzy Pańskiej tak naprawdę nie jest spożywaniem Wieczerzy Pańskiej. |
||||||||||||
Jaki wpływ na praktyki Koryntian miały stosowane w tamtych czasach formy spożywania publicznych posiłków? Na czym polegało niewłaściwe spożywanie Wieczerzy Pańskiej i w czym tkwi różnica pomiędzy praktyką w Koryncie a tym jak Jezus spożywał Wieczerzę ze swoimi uczniami?
|